sobota, 23 listopada 2024 03:28
Reklama dotacje rpo

Zalando i Media Markt mają kłopoty. To pierwsze takie kary po wejścia nowych przepisów

Wielkie internetowe firmy na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o podawanie najniższych cen z 30 dni.

Od 1 stycznia 2023 roku – przypomnijmy – obowiązuje w Polsce prawo, które nakazuje sprzedawcom, żeby obok promocyjnej ceny produktu podawać jego najniższą cenę z ostatnich 30 dni. Dla klientów to świetne rozwiązanie, dla sklepów mniej przyjemne. 

Te przepisy oznaczają bowiem koniec sztucznie pompowanych promocji i obniżek. Nie można już udawać, że np. ser potaniał, kiedy w rzeczywistości jego cena się nie zmieniła. Albo – co gorsza – ten ser jeszcze niedawno był tańszy.

„Najniższa cena z 30 dni przed wprowadzeniem obniżki to teraz jedna z najważniejszych informacji dla konsumentów. Jest podstawą, do której musi odnosić się aktualna promocja. Obowiązek jej podawania ma ułatwić kupującym podejmowanie decyzji zakupowych i weryfikację rzeczywistej korzyści cenowej” – przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK śledzi poczynania sprzedawców

Wydawało się, że przedsiębiorcy podporządkują się tym przepisom. Okazuje się, że tak nie jest.

UOKiK regularnie śledzi poczynania sprzedawców. Zarówno tych stacjonarnych, jak i internetowych. Urząd już wystosował ponad 60 tzw. miękkich wystąpień dotyczących prezentowania obniżek. W toku jest 12 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych.

– Najwięcej błędów zauważyliśmy w zakresie uwidaczniania cen, w tym najniższej z ostatnich 30 dni przed obniżką. Po pół roku obowiązywania nowych zasad ruszamy z zarzutami względem pierwszych 4 przedsiębiorców, nie wykluczając jednak kolejnych. Chcemy zapobiec dalszemu łamaniu praw konsumentów, ponieważ wyeliminowanie „żonglerki cenami” oraz dostarczenie kupującym rzetelnego punktu odniesienia w postaci najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed obniżką było głównym celem wprowadzonych zmian prawnych – podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Te firmy mogły wprowadzać konsumentów w błąd

Teraz UOKiK ocenia, że Zalando, Media Markt, Sephora i Glovo, przedstawiając promocje, mogli wprowadzać konsumentów w błąd. Urząd zarzuca im, że nie podawali najniższej ceny sprzed 30 dni. Zdarzała się też nieczytelna informacja. Na liście zarzutów jest jeszcze nieuwzględnianie w aktualnej promocji odniesienia do tej ceny.

„Niedopuszczalne jest, aby konsumenci dostawali komunikat o dużej obniżce procentowej bądź kwotowej, gdy w praktyce promocja nie jest dla nich korzystna w porównaniu do najniższej ceny z 30 dni przed jej wprowadzeniem. Kwestionowana praktyka dotyczy sytuacji, gdy kupujący kuszeni są wielkimi rabatami, a najniższa cena produktu lub usługi z 30 dni przed wprowadzeniem promocji nie pokazuje obniżki, a czasem wręcz świadczy o podwyższeniu ceny” – podkreśla UOKiK. 

I dodaje: „Takie działania przedsiębiorców mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Przykładowo użytkownik e-sklepu mógł zobaczyć ofertę promocyjną bluzy damskiej dostępnej za 178 zł w rzekomo okazyjnej cenie, niższej o 15 proc. od „ceny początkowej”. Tymczasem przy porównaniu tej obniżki do najniższej ceny z 30 dni przed jej wprowadzeniem okazywało się, że cena jest aktualnie o 55 proc. wyższa”.

Pierwsze takie zarzuty

Nie można także – prezentując starą cenę – używać małej czcionki, słabo widocznego koloru w zestawieniu z wyrazistymi komunikatami o cenie aktualnej lub o wielkości rabatu. Na stronach internetowych narzędzia do wyszukiwania obniżek powinny odnosić się do najniższej ceny z 30 dni przed obniżką.

„W przypadku stwierdzenia naruszenia zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK może nakazać zmiany niedozwolonej praktyki oraz nałożyć karę w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu” – przypomina UOKiK.

I zaznacza, że to pierwsze takie zarzuty od czasu wprowadzenia nowych przepisów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Komentarze
Autor komentarza: AdamTreść komentarza: Brzmi ciekawie, chętnie przeczytamData dodania komentarza: 17.11.2024, 12:55Źródło komentarza: Cymelium: baśnie z innej perspektywy – recenzja trzeciego tomu seriiAutor komentarza: szubazdolkaTreść komentarza: Elegancka recenzja. Podobnie jak książka, którą już miałem okazję przedpremierowo poznać. Ciekawa przygoda :)Data dodania komentarza: 17.11.2024, 12:54Źródło komentarza: Cymelium: baśnie z innej perspektywy – recenzja trzeciego tomu seriiAutor komentarza: Raf DomTreść komentarza: Świetna recenzja! Warto sięgnąć po tę ksiażkę.Data dodania komentarza: 17.11.2024, 10:29Źródło komentarza: Cymelium: baśnie z innej perspektywy – recenzja trzeciego tomu seriiAutor komentarza: koraTreść komentarza: i fajnie i super!Data dodania komentarza: 17.11.2024, 10:16Źródło komentarza: Cymelium: baśnie z innej perspektywy – recenzja trzeciego tomu seriiAutor komentarza: LESTreść komentarza: 650 mb. -7 miesiecy ???!!!! Toż to żart. WÓJCIE ! Kto wybierał wykonawcę ?Data dodania komentarza: 14.11.2024, 16:07Źródło komentarza: Rozbudowa drogi powiatowej Kielno – KowalewoAutor komentarza: Leszek SzczypiorTreść komentarza: Leszek Szczypior W imieniu własnym jak i organizatora dziękuję wszystkim za udział w Pchlim Targu w Wejherowie, a szczególnie tym, którzy pozostawili po sobie 👏👏🙂🙂porządek. Jesteście WIELCY .Data dodania komentarza: 12.08.2024, 21:25Źródło komentarza: Od książek po odzież: na pchlim targu kupisz, co chcesz
Reklama