Najbardziej narażoną grupą społeczną na utratę oszczędności są seniorzy. W dużej mierze wynika to z tego, że często osoby te zamieszkują samotnie, nie mają częstego kontaktu ze swoimi najbliższymi, więc nie mają bezpośredniej możliwości zweryfikowania informacji otrzymanych przez telefon. Seniorzy przez to, że kierują się ufnością wobec innych i na ogół dużą wrażliwością i empatią, często chcąc pomóc swoim najbliższym, padają ofiarą przestępców. Pod wpływem dużych emocji i stresu oraz dużej presji wywieranej przez oszustów, podejmują pochopne decyzje, nie zastanawiając się nad ich ewentualnymi konsekwencjami. Spotkanie dzielnicowych z seniorami z Redy miało na celu podniesienie ich świadomości na temat zagrożeń, z jakimi mogą się spotkać oraz sposobów ich unikania. Policjanci przestrzegali starsze osoby przed stosowaną przez oszustów formą wyłudzania pieniędzy „na wnuczka”, „na policjanta”, „na wypadek”, „na prokuratora” czy „na przedstawiciela banku”. Zwracali uwagę na to, że jeśli ktoś w rozmowie zaczyna wypytywać ich o oszczędności, o to, czy pieniądze trzyma w banku oraz żeby je przekazać, w takiej sytuacji należy się rozłączyć z oszustem. Mundurowi apelowali także, aby nie instalować żadnych aplikacji na komputerach czy telefonach, do których zachęca ich oszust podczas rozmowy telefonicznej.
Pamiętaj!!
- Policjanci NIGDY NIE PROSZĄ o przekazanie PIENIĘDZY. Gdy otrzymasz taki telefon – rozłącz się!
- Nie przekazuj, nie rób przelewu pieniędzy – gdy ktoś cię o to prosi w rozmowie telefonicznej. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń skontaktuj się z Policją, zadzwoń na numer 112. Możesz także skontaktować się z najbliższą rodziną i powiadomić o próbie oszustwa.
Napisz komentarz
Komentarze