Według wcześniejszych założeń operator miał w pierwszym okresie wykorzystać rowery dostarczone - przez firmę Nextbike, która ze względu na problemy finansowe w innych polskich miastach ogłosiła upadłość i została sprzedana zagranicznym właścicielom. Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą.
Propozycja hiszpańskiej spółki City Bike Global, która szykuje się do uruchomienia systemu rowerowego w ciągu najbliższego roku, podyktowana jest głównie troską o wizerunek systemu najwyższej jakości. Nowe rowery City Bike Global dostarczone zostaną w ramach obowiązującej umowy - bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez samorządy.
Rowery Mevo będą jeździć po ulicach 16 gmin metropolii przez 6 lat. Według założeń projektu w tym czasie rowery tak czy inaczej będą stopniowo wymieniane na nowe. Biorąc pod uwagę zarówno względy ekonomiczne, serwisowe, jak i wizerunkowe, firma z Barcelony zdecydowała się na zmianę pierwotnych założeń. Zmiana ta będzie korzystna dla użytkowników, dlatego OMGGS wyraził na nią zgodę.
Cześć rowerów z poprzedniej wersji systemu zostanie przekazana urzędnikom z gmin Obszaru Metropolitalnego do wykonywania obowiązków służbowych. Pozostałe rowery zostaną wystawione na sprzedaż. Studenci z koła naukowego Politechniki Gdańskiej zbadają możliwości ponownego wykorzystania baterii z rowerów elektrycznych Mevo 1.0.
Nowy operator z Barcelony wyłoniony został w lutym ub. r. po dwóch latach postępowania publicznego, w ramach którego 4-krotnie odwołania składała firma Nextbike, która koniec końców nie złożyła swojej oferty. City Bike Global (w innych miastach znana jako Inurba) intensywnie pracuje nad uruchomieniem nowego systemu. Widoczna jest już renowacja stacji postojowych oraz montaż małych totemów w nowej odsłonie. Dotychczas odnowiono 130 stacji oraz zamontowano 150 totemów w charakterystycznym malinowym kolorze. Nowe Mevo kolorystycznie będzie nawiązywać do znaku graficznego projektu.
Nowe rowery elektryczne produkowane są obecnie u włoskiego producenta rowerów Vaimoo, produkującego oprócz rowerów (wykorzystywanych np. w Kopenhadze, Rotterdamie i Sztokholmie) specjalistyczne pociągi techniczne, części do satelit kosmicznych oraz systemy łączności. Poza produkcją i składaniem rowerów prowadzone są prace nad aplikacją oraz pozostałymi elementami systemu IT, systemami obsługi klienta i serwisu. Na zaawansowanym etapie jest uzgadnianie lokalizacji ponad 50 stacji ładowania baterii (zamówionych u szwajcarskiego producenta). Kompletowany jest zespół zarządzający systemem, który zaczął pracę w nowej siedzibie w industrialnej części gdańskiej dzielnicy Młyniska.
Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji, w tym w Rumi - 79 rowerów i 23 stacje, w Redzie - 39 rowerów i 17 stacji, w Pucku - 22 rowery i 14 stacji, we Władysławowie - 44 rowery i 20 stacji, w Kosakowie 30 rowerów i 11 stacji.
Napisz komentarz
Komentarze