Braki kadrowe to jedno z największych wyzwań, z którymi mierzą się dziś firmy transportowe w regionie – podaje serwis prasowy urzędu marszałkowskiego. W województwie pomorskim poszukiwani są przed wszystkim kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych oraz kierowcy autobusów – również na terenie powiatu wejherowskiego, który znalazł się na liście powiatów z deficytem poszukujących takiej pracy.
Tomasz Rejek, prezes zarządu Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych, wyjaśnia, że kierowcy, którzy pracują w transporcie międzynarodowym, stają się coraz starsi. Z kolei młodzi nie są zbyt chętni do wykonywania tego zawodu, brakuje więc kadry.
– To ciężki zawód i wymaga rozłąki z bliski – tłumaczy. – Dla nas jedynym rozwiązaniem jest, zatem przyciąganie i zatrudnianie pracowników zza wschodniej granicy.
Pracodawcy, którzy chcą zatrudniać obywateli Ukrainy czy Białorusi napotykają jednak na trudności. Wśród nich Tomasz Rejek wymienia przedłużające się procedury administracyjne, w tym zbyt długie oczekiwanie na rozpatrzenie wniosku na pozwolenie na pobyt i pracę czy kwestie związane z interpretacją przepisów wizowych.
– Zatrudnienie kierowcy ze wschodu do pracy w kraju nie jest aż tak problematyczne, jak w przypadku transportu międzynarodowego. W tym przypadku muszą oni mieć odpowiednie dokumenty, ponieważ są kontrolowani przez służby angielskie, niemieckie, włoskie etc. – wyjaśnia prezes zarządu Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
Kolejną kwestią, która wpływa na szybkość zatrudnienia pracownika zza wschodniej granicy, są bariery związane ze zdobywaniem niezbędnych kwalifikacji do wykonywania zawodu kierowcy, np. brak możliwości zdawania egzaminów szkoleniowych w ojczystym języku kandydata do pracy. Zdarzało się, że w przypadku obywateli Ukrainy wymagano dokumentów, których oni nie mogli przedstawić ze względu na obecną sytuację w ich kraju.
Zdaniem prezesa PSPD bardzo dobrym rozwiązaniem byłoby także umożliwienie obywatelom Ukrainy korzystania ze szkoleń, w tym tych dofinansowanych z Unii Europejskiej.
oprac. raz
Napisz komentarz
Komentarze