poniedziałek, 21 kwietnia 2025 22:54
Reklama dotacje dla firm

Nowy nadprzedmiot w szkole. Edukacja ekologiczna będzie obecna wszędzie

Edukacja klimatyczna nie będzie nowym, oddzielnym przedmiotem w szkole. Będzie za to obecna wszędzie, bo uczniowie mają się zapoznawać z jego elementami na każdej lekcji. To nowy pomysł MEN.

–  Skutki zmiany klimatu są już widoczne na całym świecie. Globalna katastrofa klimatyczna i degradacja środowiska naturalnego to wyzwania, z którymi bezsprzecznie musimy się mierzyć tu i teraz, dlatego też dostęp do rzetelnej i powszechnej edukacji klimatycznej jest tak bardzo potrzebny. Niestety, w polskiej szkole, kwestie klimatu i wpływu człowieka na środowisko pojawiają się jedynie fragmentarycznie i to w dodatku przy okazji omawiania wybranych tematów z podstawy programowej na lekcjach kilku przedmiotów (m.in. techniki, biologii, geografii, WOS) – punktuje od dawna organizacja WWF. I cały czas apeluje, żeby w polskiej szkole wprowadzić edukację klimatyczną.

Inny plan

MEN teraz odpowiada na tego rodzaju prośby, ale ma to własny pomysł. Ministerstwo nie zamierza wprowadzać do szkół nowego przedmiotu. – Nie chcemy tworzyć oddzielnego przedmiotu edukacja klimatyczna, chcemy, by edukacja klimatyczna pojawiała się na każdym przedmiocie – mówi Joanna Mucha, wiceministra edukacji, ale przyznaje: – Edukacja klimatyczna jest nam wszystkim niezwykle potrzebna. Wciąż powtarzam, że ta zmiana, która wiąże się z trendem klimatycznym, zdefiniuje nasze życie na kolejne dekady, jeśli nie setki lat.

Zgodnie z pomysłem MEN edukacja klimatyczna będzie w szkole mocno obecna, ale nie na jednej lekcji, tylko na wszystkich. Jej elementy mają się pojawiać na wielu zajęciach.

Jest już zespół

Mucha poinformowała o powołaniu zespołu do spraw edukacji klimatycznej, w skład którego wchodzi 36 specjalistów z bardzo różnych dziedzin. Zespół tworzą przedstawiciele organizacji pozarządowych, przedstawiciele nauki, nauczyciele akademiccy i nauczycielki uczące w szkole czy edukatorzy ekologiczni. Oni właśnie mają pomóc MEN w przygotowaniu podstawy programowej nowego nadprzedmiotu.

– Czyli np. wtedy, kiedy mówimy o stosunkach wodnych, żebyśmy mogli o tym mówić na bardzo różnych przedmiotach. Nawet na historii można sięgnąć do przykładów różnych wydarzeń klimatycznych i pokazać, w jaki sposób one zadziałały i jakie konsekwencje spowodowały – wyjaśnia Mucha.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama