– Kompetencje ruchowe uczniów są gorsze niż 15-20 lat temu, a w pewnym wieku ich sprawność maleje – tak podsumował wyniki badania umiejętności ruchowych uczniów Sławomir Nitras, minister sportu, na stronie gov.pl.
Z tym zmagali się uczniowie w trakcie badania
W tegorocznym badaniu kompetencji ruchowych wzięło udział prawie 3,1 miliona uczennic i uczniów w wieku od 10 do 19 lat – uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych i wszystkich klas szkół ponadpodstawowych.
Zbierano wyniki z czterech dyscyplin:
- skoku w dal z miejsca,
- biegu wahadłowego 10 razy 5 metrów,
- beep testu – 20-metrowego wytrzymałościowego biegu wahadłowego,
- deski – wytrzymania w podporze w leżeniu przodem na przedramionach.
Rezultaty zostały porównane z wynikami badań z 1989, 1999 i 2009 roku.
Sprawność dziewcząt maleje już w 13 roku życia
W skoku w dal z miejsca: – Chłopcy i dziewczynki w 1999 r. byli w stanie skoczyć dalej niż w 2024 r. Różnica sięga nawet ponad 20 centymetrów. To dużo, to wynik gorszy o nawet 10-12 procent – podkreślił Nitras.
W beep teście uczniowie systematycznie pogarszali swój wynik w stosunku do rówieśników z 1999 i 2009 roku. Różnice pogłębiają się wraz z wiekiem badanych uczniów – zarówno wśród dziewcząt, jak i chłopców.
– W przypadku dziewcząt sprawność maleje już w 13 roku życia, w przypadku chłopców trochę później, bo około 16 roku życia – podsumował minister sportu.
W desce odnotowano dramatycznie malejącą kompetencję ruchową uczennic.
– Dziewczyna w wieku 10 lat jest w stanie wytrzymać w takiej pozycji średnio 110 sekund, a w wieku 19 lat – 90 sekund – zauważył Sławomir Nitras.
W biegu wahadłowym 10 razy 5 metrów: – Około 15-16 roku życia czas potrzebny na wykonanie tego ćwiczenia rośnie, co oznacza, że kompetencja ruchowa naszej młodzieży maleje – podkreślił Sławomir Nitras.
Lista zadań do zrobienia
Barbara Nowacka, minister edukacji, i Sławomir Nitras, podczas konferencji prasowej poinformowali, co zrobią z tą wiedzą. Na liście zadań znalazły się:
- rozszerzenie badań kompetencji ruchowych na klasy I-III szkół podstawowych,
- realizacja badań kompetencji ruchowych w 100 proc. szkół,
- informacja dla rodziców o wynikach testów ich dzieci,
- edukacja zdrowotna – nowy przedmiot w szkołach,
- monitoring ze strony kuratorów. Zobowiązanie kuratorów do przedstawienia wyjaśnień przez dyrektorów,
- powołanie zespołu ds. zmian podstaw programowych WF,
- wspomagane lekcje W-F w klasach I-III szkół podstawowych.
Rodzice, bez was tego nie zmienimy
Szef Ministerstwa Sportu do rodziców: – Istnieje obawa, że wasze dzieci w waszym wieku będą mniej sprawne, niż jesteście wy. Chcemy im pomóc, ale bez waszego wsparcia, bez zrozumienia tego problemu, bez świadomości wyzwania, przed jakim stoimy, my tego procesu sami nie przeprowadzimy.
Napisz komentarz
Komentarze